måndag 18 juni 2012

Summa sumarum!

Min tur runt vätten 2012
Vakna skapligt tidigt på fredagsmorgonen och putta upp grabben ur sängen, han var på gott humör och jag var pirrig i sinnet! Idag åker vi yes! Dom senaste två dagarna så har det varit väldigt svårt att sova (Inte undra på det ;P)
Efter att jag packat in prylarna i bilen så åkte jag över till Johan, han öppnar dörren i pyjamas VF ;D han irrar runt en stund och så kommer vi ut till bilarna! Vi har bestämt att han skall ställa sin bil hemma hos mig då han tidigare råkat ut för lite missöde. Nu vrider jag om nyckeln ”klick” inte ett liv i bilen hahahaha jösses. Nu fick vi ta startkablar och starta ”den bil” vi skulle ha till Motala.
Vi tog beslutet att använda Johans batteri i min bil. Vilket löste det problemet.
Vi kom ner till Motala vid lunchtid och träffa tandemparet Kenth & Sandra jo i år s skulle dom köra tandem ”respekt”
Vi luncha pastabuffé i hamnen och där träffar jag min dotters mamma och man som sitter och äter vid bordet bredvid, vi snackar om den stundande utmaningen. Ja han tog sig runt på 10 timmar! Med tre punkteringar! Starkt jobbat.
Tältet på torget vad ska vi säga om det!? Jo helt galet med folk som tokhandlar prylar =D själv kom jag undan med pannband, mössa, skoskydd, brillor! Sen gick vi tillbaka till Kenth & Sandras husvagn på andra sidan! Där softa vi på gräsmattan fram till fyratiden innan vi drog iväg till villan vi hyrt tillsammans med Johans grannar! En härligt par (kommer inte ihåg vad dom heter tror det var Andreas och sen öhhh..Petra ja jag skäms! Trevliga är dom och det är ju viktigt! =) När vi gjort oss hemstadda så skulle vi ner till tälten igen så dom kunde lösa ut startbevisen.. Det är ju inte så långt tänkte vi (visa sig vara 3.1 km) så traska vi ner igen till torget och en ny runda i tältet! Och jag stod emot att införskaffa nya bibs ;P Vi hade bestämt att vi skulle vinka av Kenth & Sandra när dom starta kl 21 Man blev också uppslukad av det fantastiska vädret som var på fredagen, vilket kalasväder. Men någonstans hoppas man givetvis att dom där tomtarna på SMHI.SE skall ha fel i vanlig ordning.
Deras start gick och vi rör oss hemåt, kan säga att man är rätt mör i benen efter allt traskade (detta kan säkert vara en av orsakerna varför knäna gav upp på mig)
Lördag morgon så skulle (vi kallar dem grannarna) starta kl 05.02 stress stress stress… Nu börja himlen öppna sig så smått Johan och jag vinka av dem och önska dem lycka till! Svissh …nu var dom borta. Och vi hade ju en hel timme kvar tills vi skulle stå där borta i Motala.
Dom sista förberedelserna så skulle Johan pumpa sitt bakhjul…Pfffsssss vf… Hela ventilen följde med och nu var däcket platt! Jisses detta var inte planen! Som tur var så fick han i ventilen och kunde pumpa upp däcket till 8 kg igen, det knäppte i däcket när det åkte på plats (nu med en oro om punktering) Vi får iväg i spöregn ner mot starten. Nu var det inte mycket tid kvar till 06.02 jösses hur kunde det bli så tajt. Inn i fållan cyklandes utan handskar på, han precis få på mig dem när jag hör pip pip piiiip och så iväg! Nu var vi på väg! Första brunslocket var sjukt halt och jag bestämde mig att där skall jag inte cykla mer.
Redan efter 1 km möter vi cyklister som cyklar åt fel håll vi funderar ifall det är folk som gått i mål och är ute och tränar i regnet ;P, men så var det ju inte har man ju sett nu efteråt!
Som sagt så var dem första 8 milen en pina pågrund av att man var instängd i regnställ! Och det var inte mycket till klunga att prata om! Vi hoppa första depån och skulle satsa på Jönköping direkt, men som sagt efter 8 mil var det dags att lätta på klädseln och nu blev man av med byxor och jackan! Vilken befrielse det var för nu fick man lite mer krafter … Mitt knä ja… mmmm djäklar aja jag kompensera säker med mitt vänster för efter 15 var båda påtagligt smärtsamma och jag drömde om verktabletter och bandage! Tanken att bryta fans dok aldrig i skallen. Jag är väldigt förvånad över hur mentalt stark man var! Jag bara log och till trots så njöt jag. Rent fysiskt så var jag på topp!
Det finns för och nackdelar att ha en cykel som rullar bra, nackdelen är då man har problem att trampa igång med dessa knän eller ligga och bromsa för man kan inte dra med knän… Detta höll jag ut med tills jag var två mil från Karlsborg. Nu sa jag till Johan att han fick lämna mig (jag kunde inte cykla på detta vis) Vi vinka av varandra och jag stanna och rätta till tutorna jag fick i Hjo av röda korset. Tog en kiss och så satte jag mig på cykeln igen… Nu gick det lite bättre och jag fick lite nerför kändes det som. Väl framme vill Karlsborg så dyker Johan upp och hejar innan han drar vidare. Jag har nu redan bestämt mig att jag bara skall ta mig i mål! Det finns inget jag kan göra för att bli bättre, skadan är redan skedd och nu gäller det bara att ta sig i mål. (tanken att låta Miss rose stå bland andra cyklar i en hög fans inte på kartan) No body putt my baby in a corner. ;D.
Nu stanna jag på alla kommande depåer och tog kaffe och bullar tugga lite bars från Gainomax! Och det måste jag säga att dessa proteinbars verkligen fungera grymt bra att äta under tävling. Tycker dessa var lättare att tugga i sig!
Ett tag trodde jag verkligen att knäna skulle ramla av benen så jag låg bakom ett par tjejer som kämpa på i ca 16 km i timmen… Men även detta blev tillslut en mardröm då jag rullar så sjukt bra med hojen, provade att trampa luft bara för att hålla igång knäna, jag stod också på hög växel bara för att variera.
Vid hammarsund hade det regnat en bra stund igen, drog på mig regnjackan i någon backe någonstans haha kommer inte ihåg alls var jag var. Men nu öppna himlen sig och gjorde sitt bästa att bryta ner tappra cyklister! Det var jättespännande att omges av så mycket vilja på ett o samma ställe!
Vid Medevi så börja det ordna upp sig och jag kunde plocka av regnjackan igen! Här tog jag bulle med honung (vilket visa sig vara värsta kicken) nu var det inte långt kvar och nu känner man att även ifall jag skall krypa i mål så skall jag i MÅL… När det var ca 1 mil kvar kom en riktig recegubbe med Fredrickhofs mundering och fladdra om mig… Sen så börja han dricka och tappa fart … Detta fick fart på han och han pina iväg igen! Vet inte hur han tänkte men jag lät han dra! Men jag hade kornpå han då jag tyckte han var lite dryg. Detta visa sig ge mig lite spännande djävlar nu fan… In mot jönköping dyker det upp en till kille som börjar pumpa med Hofsgubben dessa två kämpar som tusan och jag ligger ca 40-80 meter bakom. Kom ifatt när det var näst sista svängen och jag hör han mumla om dåligt med luft i hjulen…jag tänkte för mig själv, Jo det kan du allt tro ;P Sen drog jag på lite snyggt…
Nu var det dags att stanna och kliva av cykeln utan att typ… Ligga som en pankaka i fållan, stannar ställer båda benen på marken och lutar cykeln …nuuuu ahhhh så jag kan gå! Jag leder hojen och en fotograf tar kort, tror jag får iväg ett leende! Jag går och går…ingen roppar mitt namn ingen grattar mig…vf tar upp telefonen och ringer Johan. Det visa sig att han kom i mål en timme tidigare och han stod och vänta på mig tillsammans med grannarna som också kom i mål samtidigt som han. Han fixade maten och ölen till mig! Yes jag klara det.
Resten av kvällen blev hemkörningspizza som man tog två bitar av sen var det bara att ta hand om dessa smärtande knän. Jo justja vi cykla ju hem dessa 3 km också… Dem tuffaste jag gjort.
Dagen efter var det mycket aj aj aj men skönt aj aj. Vi packa ihop och åkte till Vinåker och käka lunch.
Väl hemma så mötte älsklingen upp och jag fick massa kärlek som plåster och jag känner mig redan lite bättre. Men jag skall nog köra en voltarenkur så svullnaden går ner.
Sådär var det ungefär… tyvärr så regna det så förbannat mycket att jag inte kunde ta fram kameran så ofta jag själv skulle vilja. Men jag postar lite kort efter denna låånga text.

Race day! Morgonen kl 04.30 ser bra ut...men visa sig inte stämma alls! Regnet starta 04.50 när grannarna drog!

Helt slut av regnkläderna så blev det en gainomax.

Försöker se glad ut i Jönköping! En glädjande sak var att jag rulla ner för backen i jönköping i hela 65 km/tim... Det var spännande heheh

Många som brytit i den här depån.

Bara gilla läget!

Hjo blev bara ett besök i rödakorsettältet och en bulle i näven av Johan!
Så mellan Hjo och Karlsborg lämna jag Johan... Försöker se glad ut =)

Medevi tack för bullen

Yes...och så en bild på slutet.

Maten var god!

Och så dom stora pizzorna...jisses

Nått som är till trots imponerande är dessa klungkörare... Och en som är så imponerande är Tom Pietilä som cyklade in som 6a totalt, på tiden 06:41 helt galet! ;P Stark gubbe det där! Respekt.